سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چشم در چشم آفتاب
کدورت، سرآغاز جدایی است . [امام علی علیه السلام]

نویسنده: فاطمه محبوبی  شنبه 84/12/6  ساعت 1:43 صبح

...... و خداوند از میان فرزندان آدم "حسین ابن علی (ع) " را برای شهر آشوبی انتخاب کرد. ( ان الله شاء ان یراک قتیلا )

حسین که بود؟ در یک عبارت عدالت خواهی بی باک .

در سیره او آمده که سالها قبل از واقعه کربلا حاکم شهر مدینه ادعای مالکیت زمین امام حسین را کرد. حضرت عمامه او را برداشت و دور گردنش پیچید تا جایی که او اعتراف کرد که زمین از آن امام است و امام حسین (ع) آن زمین را به او بخشید. پس او هرگز زیر بار ظلم نرفت.

او شبهای بسیاری انبان پرکرده به منازل ایتام و مساکین می رفت.  و آیا قصد او از عظیمت به کوفه جز ایجاد " حکومت عدل" – بزرگترین معروف همه زمانها - بود؟!   



نویسنده: فاطمه محبوبی  جمعه 84/12/5  ساعت 3:58 عصر

یکی از بزرگترین افتخارات هرانسانی نکوییهایی است که از اوبه یادگار می ماند. پیامبر اسلام نیز از بستن پیمانی در 20 سالگی اش همیشه با افتخار یاد می کردند. اساس آن پیمان ( حلف الفضول ) دفاع از حقوق ضعیفان بود:

" هر گاه مظلومی گرفتار ظالمی می شد و توان مقابله نداشت بر جوانمردان این پیمان واجب می شد که داد او را از ظالم بستانند."

این پیمان بیست سال قبل از پیامبری حضرت محمد (ص) برقرار شد و مگر از امین قریش جز این می توان انتظار داشت ؟!   که نمی توان داشت

تمام کارهای ایشان در دوران پیامبری اش گسترانیدن عدل و مساوات بود :

    از انفاق تمام ثروت همسر محبوبش در راه خدا گرفته تا عقد پیمان اخوت بین مهاجر و انصار ،  نارضایتی اش از آویزان شدن پرده ای بر درب منزل دخت با تقوایش – که او دختر خویش را برتر از آن می دید که گرفتار زیور دنیا شود – و تعیین پیشوایی علی ابن ابیطالب (ع) – که او از شدت عدلش کشته شد - .

در اخرین روزهای حیات خود چون بیماری شدت یافت به مسجد رفتند و در جمع یاران فرمودند : هرکس از شما به گردن من حقی دارد آن را بطلبد. پیرمردی مدعی شد که ان حضرت ناخواسته عصای خود به شکم او زده است . پیامبر آن عصا را طلبیدند . پیرمرد محکم و قاطع از پیامبر خواست شکم خود را برهنه سازد و با بوسه باران پیامبر گفت : من از آتش دوزخ به محل قصاص پیامبر پناه می برم.  

..... و او خود مظهر شکوه و عدالت بود .

 



نویسنده: فاطمه محبوبی  جمعه 84/12/5  ساعت 11:43 صبح

در سیره ائمه خوانده ایم امام حسن ( ع ) چند بار در عمرش " تمام"  اموالش را در راه خدا انفاق فرمودند. چندین بار تمام اموالشان را با فقرا و نیازمندان" نصف" نمودند. در این امر تا آنجا دقت فرمودند که از دو جفت کفش یکی را انفاق نمودند . آیا این نشان دهنده اوج عدالت خواهی این معصوم عزیز نیست؟!   که هست.

و بارها خوانده ایم که افرادی از فقر و نداری به آن امام همام پناه آورده اند و ایشان آنچه از دارایی نزدشان بوده به آن فقیران بخشیده اند. حتی در جایی نقل شده آنقدر به او بخشیده اند که سائل توان بردن آن اموال را نداشته و افرادی را جهت حمل آن اموال طلبیده و آن معصوم ردای خود را جهت آن مزدوران به آن فرد بخشیده.

آیا امام با این بذل و بخشش ها علاوه بر کرامت عظمایی که داشته اند خواهان نابودی فقر و بر چیده شدن یکی از بزرگترین جلوه های بی عدالتی در جامعه اسلامی نبوده اند ؟!  که بوده اند.   

بقیع مدفن امام حسن مجتبی (ع)



نویسنده: فاطمه محبوبی  سه شنبه 84/12/2  ساعت 11:28 عصر

سلام علیکم ... فادخلوها خالدین 

 

دوستان فرهیخته ! در این بخش تصمیم گرفتیم که از سخنان یگانه بانوی عالم هستی حضرت زهرا (س) مدد جوییم . باشد تا افق جدیدی پیش رویمان بگشاید برای تأ مل بیشتر . انشاء الله

خدای فرزانه را بر نعمت های بیکرانی که ارزانی داشت با همه وجود ستایش می کنیم. نعمت هایی که شمارش آنها از توان شمارش گران فراتر و مرزهای آن از هر مزد و پاداشی پرشکوه تر و آغاز و انجام آن از قلمرو درک ما فراتر است. و خداوند برای فرمانبرداری از خویش پاداش شکوه باری مقرر کرد و برای نا فرمانی و عصیان در برابر خود کیفری سهمگین قرا ر داد تا بندگان را از خشم خود رهایی بخشد و به سوی بهشت پر طراوت سوق دهد.

 

خو گرفتن به تن آسایی ، کنار زدن شخصیت های با تقوی ، تنبلی و بی تفاوتی در برابر مسائل جامعه و فرار از سختی انجام مسئولیت از عوامل ایجاد بی عدالتی در جامعه است .     ( برگرفته از خطبه فدک )



نویسنده: فاطمه محبوبی  دوشنبه 84/12/1  ساعت 10:10 عصر

سلام قولا من رب رحیمراستی می دانستی که خداوند اولین مهرورز عدالت پیشه است.

 او با آن همه جبروت و کبریایی اش چیزی را بر خود واجب فرموده و آن ، رحمت و لطف و مهربانی است  ( کتب علی نفسه الرحمه ). و این همه کم نیست . زیرا او قادر مطلق و در عین حال رحیم است .

او چه احترام و عظمتی برای ما آدمیان قائل است آنجا که شیطان را از درگاه خود می راند فقط برای این که حاضر نمی شود بر آدم سجده کند.

 او خلقت انسان را با رحمت آغاز کرد ( و نفخت فیه من روحی )  و بهترین عبادت را خدمت به خلق دانست.

هر نوع ظلمی در بارگاه  عد لش  امکان بخشش خواهد یافت الا تعدی و تجاوزی که به دیگر مردمان روا داشته شود ( حق الناس ).  شاید علت این که قیامت بر پا می شود نیز همین لطف ربوبی نسبت به بندگانش است. او همه را دوست دارد و عظمت مهرش اجازه تجاوز کسی را به بنده اش نمی دهد.   



نویسنده: فاطمه محبوبی  جمعه 84/11/28  ساعت 9:48 عصر

باز هم سلام

خیلی وقت است که مطلبی ننوشته ایم. از این بابت خیلی خیلی معذرت می خواهیم. امیدواریم که دلچسبی و پرباری مطالبی که از این به بعد می نویسیم جبران گذشته را بکند. انشاء الله !

وقتی خوب نگاه می کنیم می بینیم که تاریخ جهان مفتخر به اسطوره های عدالت گستر خویش است و از پرفروغ ترین ستاره های آن علی ابن ابیطالب (ع) است. همو که حاکم جامعه اسلامی است ولی در دادگاه وقتی در جایگاه مدعی است و شاهدی بر ادعایش ندارد سرافرازانه با پذیرش حکم قاضی به جهان درس عدالت پذیری می دهد. متهم با دیدن این دریای رضا ، مهر و عدالت مسلمان می شود.

همو عاشق انسانیت است. وقتی بیوه زنی از حکومت اسلامی گله مندی به حقی دارد خودش غلام آن زن می شود و به پرستاری از یتیمان او می پردازد. برای آنان غلامی می کند و با تضرع از آنان می خواهد که علی را ببخشایند. اینجا هم او حاکم جامعه اسلامی است.

 و مگر می توان غیر از این از حاکم جامعه اسلامی انتظار داشت؟ که نمی توان .

و مگر کسی می تواند خداوند مهرورزی باشد و چنین نباشد؟ که نمی تواند.

شیعه می آموزد که در عین عدالت ، مهرورز باشد. تشیع با او شکل می گیرد و به طرفداری از سیره و روش او راه راستین و روشنش را آغاز می کند. 

 

 نجف اشرف

 

 




لیست کل یادداشت های این وبلاگ

زیبایی عدالت
[عناوین آرشیوشده]


 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت



اوقات شرعی


تعداد کل بازدید
6065
تعداد بازدید امروز
2
تعداد بازدید دیروز
4

درباره خودم
چشم در چشم آفتاب
مدیر وبلاگ : فاطمه محبوبی[10]
نویسندگان وبلاگ :
فاطمه محبوبی (@)[0]


لوگوی خودم
چشم در چشم آفتاب





حضور و غیاب
یــــاهـو


فهرست موضوعی یادداشت ها
عدالت[9] .

آرشیو
زمستان 1384
پاییز 1384


اشتراک